onsdag den 6. maj 2015

Hørsholm-rehabiliteringscenter, Louiselund


BLOG- fra Hørsholmgruppen:


 

 



Triggerpunkt: Hvordan arbejder ergoterapeuterne med kvalitetssikring på praksisstedet?

-       Hvem deltog i formidlingen?

4 udøvende ergoterapeuter, 3 ergoterapeutstuderende (=os)

-       Beskrivelse af formålet med anvendelse af de innovative og iværksættende strategier i processen?

At skabe innovation og nytænkning på arbejdspladsen

-       Hvilke samfundsmæssige krav tager jeres triggerpunkt højde for, ift. dokumentation og kvalitetsudvikling af den ergoterapeutiske praksis?

Kvalitetssikring (DDKM, retningslinjer, standarder), evidensbaseret praksis, dokumentation, demografi, lovgivning, brugerkrav –hvad får brugerne for deres skattekroner, fri konkurrence, økonomisk incitament, nedbringelse af ventelister,

-       Beskrivelse af hvordan ledelsesfunktionen forholder sig i relation til udviklingen på stedet?

Tilgangen er at de udøvende terapeuter har frihed til at forvalte praksis, som de finder korrekt.

De kvalitetssikrer ift. at nedbringe ventelister, stedets kvalitetsstandard/sikring er bundet op på det overordnet serviceniveau –det som standarderne siger og det som kommunalt set er standard og procedure.

Der er journalføringspligt ift. lovgivning.

Leder ønsker at ansætte en udviklingsterapeut (stedet er for lille til stor forskning).

Da de arbejder praksisorienteret her ønsker de evidens i det nære.

I kommunen bliver der lavet 1 tilfredshedsundersøgelse hvert andet år. Her er der generelt høj tilfredshed –det kan de måle i at der ikke er særligt mange konkrete klager –borgerne ”klager” kun over at de vil have flere træningstimer.

-       Hvilke innovative metoder brugte I, under formidlingen? +Beskrivelse af hvordan formidlingen skabte læring for jer, som ergoterapeutstuderende?

Vi brugte meget tid på at sætte os i deres sted –både ift. det vi sagde samt ift hvordan vi skulle formidle og give dem ejerskab over det vi formidlede.

Vi havde på forhånd øvet os i at facilitere en workshop, hvilket var trygt i situationen –at vi havde gjort os tanker om, hvordan de kunne reagere.

Vi brugte vores egne erfaringer fra tillært teori ift. at skabe nye workshop redskaber.

Vi var bevidst omkring hvilke roller vi indtog til fomidlingen (proces og ekspertroller) samt ift. hvilke roller vi gerne ville vække i dem, fx ved at vi i en battle påduttede dem at have forskellige roller.  I workshop 2 lagde vi op til åben dialog omkring nogle redskaber vi have skabt –dette for at give dem ejerskab (empowerment) og fælleskab omkring et fagligt værktøj.

Vi har lært at arbejde bevidst med Darsøs innovationsdiamant/roller:

Fx konceptudfolder-ledelse (anskueliggør dagens program og formålet med kvalitetssikring, beskrivelse af vores forløb, vi sikrer os at de forstår vores hensigt/formål herunder vores visioner.

Vi fik erfaring ift. at skabe en tydelig rød tråd i vores proces og formidle denne på en spiselig måde.

Vi afprøvede workshop og præsentation som forberedelse.

-       Hvad var jeres forslag til det videre arbejde med triggerpunktet?

Vi afleverede et konkret produkt der bestod af:

-       en step by step instruktion (lamineret)

-       en oversigt over nuværende standarder og hvordan en opdatering af disse kunne sættes i system (lamineret, så de kunne krydse af på den i praksis)

-       en skabelon til opdatering af standarder ift. at gøre dem evidensbaserede (lamineret).

-       Laminererede udsagn til workshop samt fordele og ulempe skilte (som de kan anvende kreativt selv til videre refleksion)

-       Desuden leveret pr. mail: alt fra workshop, resume, powerpoint samt videnskabelig artikel der understøttede vores triggerpunkt.

 

-       Hvordan oplevede I, at praksis tog i mod jeres ide?

 

Det gik over al forventning. De deltog aktivt, var positive, motiverede og engagerede, åbne, ærlige. Vi fik at vide, at det var noget af det bedste de havde oplevet af modul 12 studerende og de ville tage det op til videre revidering næstkommende dag på personalemødet.

-       Hvad var ny viden ift. triggerpunktet:

Vi har lært meget om kvalitetsikring, lovgivning osv og erfaret at det ikke behøver at være så svært/tungt et emne at arbejde med
Vi har lært hvor svært det er at finde en artikel omkring kvalitetssikring

4 kommentarer:

  1. Mangelfuld blog. I bør uddybe:
    - hvad I har gjort
    - hvorfor I har gjort det
    - hvilke teorier der ligger bag det I har gjort

    har jo fået super god respons fra praksisstedet, så det er ærgerligt at bloggen ikke afspejler dette. I kunne f.eks. sætte billeder ind af det fysiske produkt I har lavet.

    God vind til eksamen!

    SvarSlet
  2. Hej Gruppe Hørsholm

    Vores første tanke er, at vi har behov for uddybelse for at vores feedback kan blive mere konkret, men er kommet frem til følgende:

    Triggerpunkt: Hvordan er i kommet til dette?

    Beskrivelse af formålet med anvendelse af de innovative og iværksættende strategier i processen: I har kun defineret innovation begrebet. Vi tænker at i er nødt til at reflektere mere uddybende over hvilket innovative og iværksættende strategier i har anvendt (fx darsøes lederroller, de 30 innovationsmetoder m.m.)

    Hvilke samfundsmæssige krav tager jeres triggerpunkt højde for ift. dokume...: Her lister i bare forskellige begreber op, men mangler at koble dem på praksis fx i form at konkrete eksempler.

    Beskrivelse af hvordan ledelses funktionen..... De ting i nævner ift. DDKM tænker vi er irrelevante herunder, hører mere hjemme i besvarelsen af foregående spørgsmål.

    Hvilke innovative metoder brugte i.....: Ud fra jeres beskrivelse har vi svært ved, at visualisere hvordan jeres formidling er tilrettelagt, og i nævner slet ikke nogen konkrete innovations metoder.

    Jeres forslag: Vi er tvivl om hvorvidt i holder jer i prejektdelen og ikke bliver for løsnings orienteret. Jeres forslag er så færdige produkter at de ikke indbyder til en innovations projekt hos jeres praksis sted, hvilket strider i mod jeres hensigt om empowerment.

    Knæk og bræk til eksamen :-)

    SvarSlet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  4. Kære alle tre

    Rigtig godt at høre, at praksis tog så godt imod jeres formidling. Til eksamen skal I dykke mere ned i jeres refleksioner omkring de forskellige læringsområder, jf. jeres medstuderendes kommentarer og mine kommentarer herunder. I kan fx tænke over:

    Hvilke innovative og iværksættende strategier har I konkret anvendt? Hvad fungerede godt, mindre godt osv.?

    Ift. dokumentation og kvalitetsudvikling hvordan hænger de ting, I nævner sammen med jeres triggerpunkt?

    Hvad gjorde I konkret til formidlingen / på workshoppen? Hvorfor valgte i en workshop? Hvad var formålet med denne ift. den viden I havde indsamlet omkring triggerpunktet? Hvordan blev deltagerne inddraget og med hvilket formål? Osv.

    Oplevede I, at praksis fik ejerskab over det videre arbejde?

    Derudover må I (i tråd med Hillerød-gruppens sidste kommentar) gerne reflektere over, hvordan I arbejdede med prejekt som metode. I kan også tænke over jeres proces ift. Teori U - kom I ned i bunden af U'et?

    Forsat god forberedelse og på gensyn på fredag!

    SvarSlet