onsdag den 13. maj 2015


                                                                                                                        
Specialcenter Sigrid Undset er beliggende i Kalundborg Kommune. Specialcenteret består af børneskolen (0.-10./11. klasse), aflastningen Kildebo, SFO’en Tulla og voksenskolen (3-årigt ungdomstilbud + kursusafdeling). Organisatorisk er centeret inddelt efter linje- og stabsprincippet, hvor der er en leder for hele centret og hver afdeling har en leder, og hvor ergoterapeut/talepædagog og administrationen sidder som stabsfunktioner.


Vores projekt omhandler børneskolen. Denne er inddelt i B-klasser (0.-3.), M-klasser (4.-7.) og U-klasser (8.-10./11.) og to sprogklasser, hvor børnene alle benytter talecomputer. Den er delt op mellem rød bygning og gul bygning. I gul bygning bor U-klasserne og M-klasserne og i rød bygning bor B-klasserne. 
Ergoterapien ligger fysisk sammen med børneskolen, og deler lokaler med talepædagogerne. Der er hovedsageligt samarbejde med rød bygning, da der arbejdes med en netværksmodel, som går ud på at der fra når børnene starter i 0. klasse, opstartes et netværk, hvor ergoterapeut, klasselærer og talepædagog indkalder forældrene til netværksmøde, hvor forældrene må invitere andre de mener er relevante ift. barnets hverdag, f.eks. bedsteforældre, aflastning, sagsbehandler. Her opstartes med et COPM-interview af forældre, for at finde aktivitetsproblematikker. Alle melder ind ift. betydning på de forskellige problematikker, men forældrene vælger den problematik de mener er vigtigst at arbejde med. Denne problematik bliver sat ind i et ‘fælles problemløsningsskema’, som er et evidensbaseret redskab inspireret af GAS, som bruges til målsætning. Netværk starter halvvejs i 0. klasse og fortsætter til halvvejs i 1. klasse, hvor der i alt er 4 netværksmøder.





Uge 19
De første fire dage på Sigrid Undset har vi været rundt og observere en masse forskellige situationer to og to. Vi har været rundt til undervisningstimer, ergoterapibehandling, LP-møde (læringsmiljø og pædagogisk analyse), teammøder, morgensang. Vi blev taget godt imod og der var en god stemning rundt omkring på skolen. Vi fik mulighed for at præsentere os selv på et lærermøde.
Efter nogle gode dage med mange indtryk, brugte vi aftenerne i sommerhus i Havnsø, hvor vi havde god tid til at reflektere på gyngende grund i smukke omgivelser.







Uge 20

Tilbage på skolen i København har vi arbejdet med at finde et triggerpunkt. Dette var en spændende proces hvor vi gennem forskellige arbejdsmetoder fik udviklet 4 indsigtspunkter og ud fra disse endte med et triggerpunkt der på nuværende tidspunkt lyder “hvordan kan man kvalitetsudvikle dokumentationen og fremme det tværfaglige samarbejde”.


Med fokus på triggerpunktet, tog vi tilbage på Sigrid Undset og brugte to dage på at arbejde i dybden med undersøgelsesmetoder, portfoliobidrag omkring innovationsdiamanten, udarbejde interviewguide og få aftaler i hus til næste uges interviews med repræsentanter fra forskellige faggrupper.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar