Hillerød Hospital -Akut neurologisk afdeling
-Nikita, Katrine, Berit og Mille
Beskrivelse af vores triggerpunkt
Under
vores indledende 4-dages observations-periode, lagde vi alle mærke til, at
ergoterapeuten ikke altid bidrog med sin faglige viden om patienten på
de tværfaglige morgen-møder og konferencer. Dette genererede en masse spørgsmål
omhandlende ergoterapeuternes synlighed på stedet, og om de andre faggruppers
kendskab til ergoterapeutens rolle, kernekompetencer og arbejdsopgaver.
Disse
spørgsmål og refleksioner, førte os frem til dette triggerpunkt:
- Er ergoterapeutens rolle synlig, i den tværfaglige kontekst, på akut neurologisk afdeling?
Vi
udarbejdede herefter spørgeskemaer til de andre faggrupper, der kunne belyse
triggerpunktet. Herefter lavede vi 9 interviews med ergoterapeuter,
SOSU-assistenter, fysioterapeuter og en sygeplejerske. Formålet med disse
interviews, var at kunne spørge mere uddybende ind til områder der berørte
trigger-punktet. Nogle af interviewspørgsmålene udsprang også fra de data vi
modtog via spørgeskemaundersøgelsen. Denne dataindsamling tydeliggjorde at de
adspurgte faggrupper generelt set opfattede ergoterapeutens rolle som værende
synlig på afdelingen i den tværfaglige kontekst. Derudover var alle generelt
tilfredse med det tværfaglige samarbejde. Der blev dog givet udtryk for, fra
samtlige faggrupper, at der var et behov for mere samarbejde i praksis omkring
patienten inde på stuen på tværs af faggrupper, samt et ønske om et fælles mål
for patientens behandling, som alle faggrupper kunne arbejde henimod via godt
samarbejde og sparring.
Vi
valgte derfor at rette fokus på det tværfaglige samarbejde med patienten i
centrum, i vores formidling.
Hvem deltog i formidlingen?
Begge
neurologiske afsnit var repræsenteret med hhv. 5 fysioterapeuter og 7
ergoterapeuter. Der var desværre ikke nogen repræsentanter fra plejegruppen,
muligvis fordi de selv holdt monofaglig konference samme dag på samme tid, som
vores formidling fandt sted.
Beskrivelse af formålet med anvendelse af de innovative og iværksættende strategier i processen
Forud
for vores observations-periode tog vi udgangspunkt i Lotte Darsøs teori
omhandlende prejektdelen af innovationsprocessen, herunder Innovationsdiamanten
og dertilhørende leder-roller. Formålet med dette var, at vi i vores proces
ville være, og har været, bevidste om rollernes betydning, samt hvornår vi
benyttede dem. Denne opmærksomhed har medvirket til at optimere vores
innovationsproces, samt øge bevidstheden om vores individuelle roller og ikke
mindst udfordre disse.
Nedenfor ses eksempler på hvornår vi har anvendt
de forskellige lederroller:
- Ikke-viden/Hofnar: I processen har vi benyttet os af “hofnar-rollen” i situationer, hvor vi har haft behov for, at stille spørgsmålstegn ved noget vi har observeret i praksis, eller nogle af de udtalelser der er kommet i forbindelse med vores interviews.
- Koncept/Konceptudfolder: Denne er benyttet når idéer, opsamling af dataindsamling og egne refleksioner skulle udfoldes og nye perspektiver opdages. Vi har forsøgt at få afklaret eventuelle uenigheder undervejs, for at fremme en dynamisk proces.
- Viden/Vidensdetektiv: Denne er benyttet når vi har holdt teori op mod praksis. Ligeledes har vi hver især i gruppen påtaget os denne rolle under debatter, hvor vi har argumenteret for og imod hinanden på baggrund af individuel viden, erfaring m.m. Det er også denne rolle vi har anvendt, da vi skulle dykke nærmere ned i vores dataindsamling.
- Relationer/Gartner: Vi har forsøgt at bruge vores tid effektivt ved at udpege én i gruppen til at være gartner og her være ansvarlig for at sørge for pauser og at dagsordenen bliver holdt inden for den aftalte tidsramme. Vi har også på skift været opmærksomme på at alle i gruppen blev hørt, og at ingen sad og brændte inde med noget. På denne måde sikrede vi, at alles kompetencer og ressourcer kom i spil. Vi har i gruppen haft en kontaktperson, som således har fået lov at være gartner/ bindeled mellem fx vejleder og vores kontaktperson (Darsø, 2013)
Vi
har anvendt metoder fra “30 innovationsmetoder” som en inspirationskilde og et
værktøj, til at komme videre i innovationsprocessen. Vi har anvendt observation
i begyndelsen af processen, for at pejle os ind på hvilke innovationsmuligheder
der fandtes på stedet og for at danne et fundament for den videre analyse. Vi
brugte dernæst brainstorm og idéprioritering, for at finde frem
til vores triggerpunkt. Vi har herefter anvendt ekspertinterviews, med
repæsentanter fra flere faggrupper, for at belyse triggerpunktet. Vi har
efterfølgende anvendt en mønsteranalyse til at analysere den data vi fik
fra vore 9 interviews, for at identificere og prioritere de væsentligste temaer
og indsigter (Erhvervs- og byggestyrelsen, 2010).
I
vores proces har vi også lænet os op af Scharmers Teori- U, for at være
bevidste om hvor i innovationsprocessen vi befandt os. Vi har også anvendt den
ved hele tiden at være opmærksomme på at forblive i prejektdelen, nå helt ned i
“presencing” og undgå at bevæge os over i projektdelen (Scharmer, 2010)
Hvilke samfundsmæssige krav tager vores triggerpunkt højde for, ifht dokumentation og kvalitetsudvikling af den ergoterapeutiske praksis?
Vores
triggerpunkt er med fokus på flere områder i den ergoterapeutiske praksis på
neurologisk afdeling. Herunder er oplistet eksempler vedrørende områder der er
i relation til vores triggerpunkt:
Eksempel: Under de daglige tavlemøder har vi oplevet at ergoterapeuterne
på afdelingen, ikke byder ind med deres faglige vurdering og viden omkring
patientens funktionsniveau og rehabiliteringspotentiale i forbindelse med en
evt. patient-udskrivelse. Konsekvensen af dette kan være at patienten enten
bliver udskrevet for tidligt, og/eller bliver udskrevet til et videre forløb
som patienten i virkeligheden ikke er kandidat til. I forbindelse med
kvalitetsmålene vil dette kunne få indflydelse på målet om et sammenhængende
patientforløb fordi patienten risikerer at blive genindlagt.
Eksempel: Ergoterapeuterne har ikke en synlig målsætning
for patient-træning og ingen synlig plan ift. træningstider med patienterne.
Det vil sige at ingen på afdelingen ved hvornår ergoterapeuten træner hvem. Det
resulterer i at ergoterapeuterne bruger meget tid på at gå forgæves fra stue
til stue, fordi der allerede er en fysioterapeut eller sygeplejerske inde hos
patienten. Her går der træningstid tabt for patienten og ergoterapeuten har
ikke nogen ydelse at dokumentere. Har ergoterapeuten ikke nogen ydelse at
dokumentere, kan konsekvensen være at foreskrevne akkrediteringsstandarder,
ikke bliver opnået. I forbindelse med kvalitetsmålene, kan dette få indflydelse
på patientens oplevelse af forløbet, ineffektiv ressourceudnyttelse samt manglende
inddragelse og brug af evidensbaseret viden i behandlingen.
Eksempel: Vi har set at
plejepersonalet og ergoterapeuten ikke arbejder i samme retning ift. patientens
træning, årsagen til dette kunne være at plejen ikke er tilstrækkeligt
informeret om patientens funktionsniveau og træningspotentiale, og derfor ikke
får det udnyttet. Det kunne være fordi de ikke kender til ergoterapeutens mål
og formål med en given patient-træning. Hvis ergoterapeuten ikke får informeret
sine kollegaer tilstrækkeligt, risikerer man at patienten ikke bliver
mødt i sin nærmeste udviklingszone, NUZO (Holm & Højberg, 2013), og en fuld
udnyttelse og understøtning af den neurologiske remission, kan gå tabt. I
forbindelse med kvalitetsmålene vil dette kunne få indflydelse på ønsket om et
sammenhængende forløb, patientens oplevelse af forløbet og en høj
patienttilfredshed samt en effektiv ressourceudnyttelse. Derudover vil
evidensbaseret viden inden for neurologi ikke, på optimal vis, blive inddraget
i patient-træningen og målet om en høj professionel standard og ensartet høj
kvalitet i alle ydelser vil gå tabt.
Eksempel: I forbindelse med dysfagi,
har ergoterapeuterne en spise/drikke informationsseddel hængende på
patientstuen, med anbefalinger om hvilke konsistenser patienten med dysfagi kan
indtage. Det er ikke altid at denne seddel bliver set af de andre faggrupper,
hvilket er uhensigtsmæssigt ift. patientens sikkerhed, hvilket igen vil få
indflydelse på antallet af UTH på afdelingen.
Alt
i alt vil synligheden af ergoterapeutens kernekompetencer i den tværfaglige
kontekst, på neurologisk afdeling få indflydelse på om hospitalet som helhed
kan opfylde indikatorerne for kvalitetsmålene i tilstrækkelig grad. Eksempelvis
vil en manglende opdateret ajourført dokumentation i patientjournalen, og en
manglende kendskab til, hvor man kan finde de relevante retningsgivende
dokumenter ikke opfylde kravene til indikatorer i standard nr. 1.3.1
”Dokumentstyring” og standard nr. 1.3.2 ”patientjournalen”. Dette vil i sidste
ende have betydning for hvilken akkrediterings-status hospitalet vil få
tildelt.
Beskrivelse af hvordan ledelsesfunktionen forholder sig i relation til udviklingen på stedet
Hillerød
hospital/Nordsjællands hospital er under omlægning og omstrukturering, og efter
planen skal det nye supersygehus stå klar til indvielse i år 2020. Målene og
visionerne for det nye hospital er, at det først og fremmest skal være
patientens hospital (nordsjaellandhospital.dk). Det ny hospital skal være
referenceværk for måder at være hospital på gennem udsyn og innovative tilgange
til behandling, indretning og service. De ønsker at skabe en innovativ kultur
med fokus på afprøvning og forbedring (ibid). Der er allerede blevet etableret
et innovationsteam, som i øjeblikket arbejder på to projekter: Udvikling af et
papirløst ambulatorium og en ny type kateter (Rørth et al, 2014).
Nordsjællands
hospitals ledelse har indvilliget i et samarbejde med flere sundhedsfaglige
uddannelsesinstitutioner, hvorfor der er sundhedsfaglige studerende at finde på
mange af hospitalets afdelinger. Neurologisk afdeling er den eneste afdeling på
hospitalet med fast tilknyttede ergoterapeuter, dog varetager disse ligeledes
opgaver i forbindelse med behandling af dysfagi på andre afdelinger
(nordsjaellandshospital.dk).
Ergoterapi-
og Fysioterapi-afsnittet tilknyttet de akutte neurologiske sengeafsnit i
Hillerød og neurorehabiliteringsafsnit i Frederikssund modtager studerende
forår og efterår fra Professionshøjskolen Metropol i København, som led i deres
uddannelsesforløb. For hvert modul modtages 4 studerende ad gangen. Det
kliniske undervisningsforløb varer fra 1-4 uger.
I
både Hillerød og Frederikssund modtager de ergoterapeutstuderende i modul 1, 3
og 12.
- Modul 1 retter fokus på det ergoterapeutiske arbejdsområde og den ergoterapeutiske arbejdsproces, og på relationen mellem patient og ergoterapeut.
- Modul 3 retter fokus mod professionelle relationer og partnerskaber, og der arbejdes med aktivitetsanalyse og undersøgelse af funktionsevne som grundlag for ergoterapeutisk intervention.
- Modul 12 retter sig mod innovativ og iværksættende professionsudøvelse inden for det regionale, det kommunale og det private område. Desuden indgår den studerende aktivt i dokumentation og kvalitetsudvikling.
.
Ergoterapeutstuderende
modtager supervision, vejledning og undervisning af den kliniske vejleder,
ligesom de studerende følger ergoterapeuterne og i begrænset omfang de
tværfaglige samarbejdspartnere, i det daglige arbejde (ibid).
Hvilke innovative metoder brugte vi, under formidlingen?
Til formidlingen tog vi afsæt i kompendiet “KAOSstyrring - tværfagligt projektarbejde udarbejdet af Annemarie Seeker Sørensen, Amtscenteret for undervisning i KBH. Fra kompendiet havde vi udvalgt følgende metoder til brug under formidlingen (Sørensen, 2006):- Billedkort
- Grupperoller
- Post-its
Beskrivelse af hvordan formidlingen skabte læring for os, som ergoterapeutstuderende
Vores formidling har skabt en større forståelse for anvendelsen af teori i praksis. Vi har dog oplevet, at nogle af interviewpersonerne, hvilket vores formidling er baseret på, har havde svært ved sætte ord på den teori, som de benytter i praksis.Formidlingen har åbnet op for både nye metoder, nyt triggerpunkt og nye tankemønstre. Formidlingen har gjort det muligt at benytte nye metoder såsom, at anvende en workshop, vi har ligeledes udfordret os selv i form af, at afprøve metoder som: billedkort, grupperoller og post-it. Men udover anvendelsen af nye metoder, har formidlingen også gjort det muligt, at vi kunne varetage nye roller, bla. som leder i en workshop, ordstyrer, tidstager og formidler til et publikum, med et højt fagligt niveau.
Ydermere har formidlingen skabt en ny retning ud fra vores triggerpunkt, nemlig transdisciplinært- frem for interdisciplinært samarbejde , en retning der har gjort det muligt at “støve” den gamle teori omkring tværfagligt samarbejde af (Lauvås & Lauvås, 2010), men ligeledes også neurologi-teorien (Møller & Petersen, 2012). Udover anvendelsen af allerede kendt teori, har vi også søgt evidens i form af artikler der kunne underbygge et behov og argument for, at netop dette triggerpunkt og formidlingen havde relevans.
Formidlingen
har alt i alt tydelig gjort et behov for at vi forholdte os kritisk til det
indsamlede data-materiale, og tvunget os til, at bryde de vanlige
fremlæggelses-mønstre og tankegange. Dette har skabt nye erfaringer angående
varetagelse af et prejekt og formidling af dette. En erfaring vi kan tage med
os videre, i forbindelse med at gøre en formidling konkret og brugbar.
Hvad var vores forslag til det videre arbejde med triggerpunktet?
Vi
har lavet en inspirationsidé, til hvordan ergoterapeuterne kan synliggøre deres
bidrag ift. patienten, i den tværfaglige kontekst, set ud fra et
aktivitetsperspektiv.
Vi
foreslår at man udbygger/ lader sig inspirere af ”de gule sedler” som er sedler
der hænger på patientens stue. Sedler der informerer og giver et hurtigt
overblik over patientens niveau ift. spisning, fx at patienten spiser mad med
blød konsistens. Denne seddel er alle faggrupper glad for og bevidste om
eksisterer. Derfor bygger vores idé på, at man i samarbejde med patienten
udarbejder en ressourceoversigt, med afsæt i hvilke ADL-aktiviteter patienten
selv kan varetage og hvilke ADL-aktiviteter patienten kan varetage med støtte.
Ressourceoversigten skal være i tråd med de mål ergoterapeuten og patienten har
sat sammen. Oversigten skal skrives og opdateres løbende på patientens
whiteboard som er placeret på patientens stue.
Formålet
med denne idé er at den forhåbentlig tilgodeser:
- Et sammenhængende patientforløb
- Patient inddragelse
- Mere træning til patienten
- Optimeret understøttelse af remission
- Pårørende kan støtte op omkring patientens selvstændighed
- Let tilgængelig information for alle faggrupper
- Bidrag til at det tværfaglige samarbejde, således at hvis Hr. Jensen selv kan hente sin kaffe, så er der ingen grund til at dette bliver gjort for ham.
Hvordan oplevede vi, at praksis tog i mod vores ide?
Vi
oplevede, at praksis tog rigtig godt imod vores formidling og var meget seriøse
omkring den workshop vi havde tilrettelagt. Under workshoppen kunne vi høre, at
de selv begyndte, at udveksle ideér og ambitioner, som lagde sig meget op ad
vores egen idé. De tog meget vel imod vores idé, og tankerne bag den.
Umiddelbart vil de rigtig gerne arbejde videre med idéen, men for at gøre idéen
mere tværfaglig synes de, at det skal være patientens mål og ikke en ressource
oversigt som skal stå på whiteboardet inde på patient stuen. Årsagen til dette
er bl.a. at patienternes tilstand kan være meget svingende i løbet af døgnet,
og derfor kan deres ressourcer og funktionsniveau være svært at holde
opdateret.
Alle,
inklusiv os selv, var dog en smule ærgerlige over, at der ikke var nogen
repræsentanter fra plejen tilstede, da det kunne have været interessant og
relevant med deres inputs.
Hvad var ny viden ifht. triggerpunktet?
Under
formidlingen blev vi bekræftet i, at både fysioterapeuterne og ergoterapeuterne
havde 3 fælles behov, som de gerne vil arbejde videre på, at få indfriet:
→ Der er et behov for fælles synlige målsætninger for patienten,
hvor alle faggrupper på afdelingen byder ind med deres respektive kompetencer,
og støtter patienten i, at nå sine mål.
→ Der er et behov for, at alle faggrupper er bekendte med
hinandens kernekompetencer.
→ Der er et behov for, at alle faggrupper er bekendte med hvad
termen “rehabilitering” indbefatter.
Referenceliste:
Darsø,
L. (2013): Innovationspædagogik - Kunsten at fremelske
innovationskompetence. Frederiksberg: Samfundslitteratur
Erhvervs-
og Byggestyrelsen (2010): 30 innovationsmetoder - en håndbog. København:
Erhvervsstyrelsen
Holm,
H. & Højberg, A. (2013). At muliggøre aktivitet og deltagelse hos unge med
nedsat funktionsevne. I: Brandt, Å., Madsen, A., J. & Peoples, H. (red). Basisbog
i ergoterapi - aktivitet og deltagelse i hverdagslivet (3. udg.) København:
Munksgaard Danmark.
Møller, T.,T. & Petersen, L. (2012): Neurorehabilitering
i praksis. København: Gads Forlag.
Scharmer,
C., O. (2010): Teori U - lederskab der åbner fremtiden. Hinnerup:
Forlaget Ankerhus
Sørensen,
A., S. (2006): KAOSstyrring - tværfagligt projektarbejde udarbejde.
Amtscentret for undervisning i København.
Rørth,
B., O., Estrup, I., Schweitz,L.,V., Frei, M., Olsen, M., J. & Larsen, T.,
S. (2014 ) På tværs. Nordsjællandshospital, Nr. 23 – 1. juli 2014.
Internetsider:
Lokaliseret:
03.06.2015
Nordsjællandshospital- Visioner og Mål: https://www.nordsjaellandshospital.dk/om-hospitalet/visioner-og-maal/Sider/default.aspx Lokaliseret: 03.06.2015
Nordsjællandshospital- Ergoterapeutstuderende: https://www.nordsjaellandshospital.dk/afdelinger-og-klinikker/neurologisk-afdeling/for-sundhed
sfaglige/Sider/Ergoterapeutstuderende.aspx
Lokaliseret: 03.06.2015
Lokaliseret: 03.06.2015
Lokaliseret
03.06.2015
Rigtig fin blog! Her er nogle små ting i kan overveje:
SvarSlet- Evt. gå mere ind i Teori-U.
- Ift. de samfundsmæssige krav: Det fungerer rigtig godt med eksemplerne, men det kunne være godt at koble dem op på DDKM.
- Vi er forvirrede over hvorfor det er relevant at nævne, at stedet modtager ergoterapeutstuderende.
- Ift. de metoder i brugte til formidlingen, kunne man evt. lige kort gå ind i, hvad metoder indebærer og hvorfor i har valgt dem
- Har I overvejet, hvad det kan skyldes, at jeres triggerpunkt afviger fra hvad interviewinformanterne selv mente om problematikken.
- Evt. artikler til evidensbasering?
Håber I kan bruge det ift. eksamen på torsdag :) God vind!
Flot arbejde!
SvarSletI beskriver fint, hvordan hospitalet som helhed forholder sig til udvikling og innovation. Men hvad med ledelsen på Ergo- og Fysioterapiafsnittet? Hvordan oplevede I, at de forholdt sig til udvikling og innovation?
Mht. Scharmers Teori U, hvordan oplevede i så processen med at komme ned i bunden af U'et? Hvad fungerede godt? Var der udfordringer eller ting, I kunne have gjort anderledes?
I nævner, at I har søgt evidens i form af artikler ift. triggerpunkt og formidling. Fandt i noget brugbar baggrundsviden?
Og til sidst - er det innovation, I har startet ude i praksis?
Rigtig god forberedelse til eksamen!
Hej det er en virkelig fin blog
SvarSletVi har ikke noget nyt at tilføje ifht. de andres spørgsmål.
Måske lige om i kunne have gjort noget anderledes?
god vind med eksamen :-)