torsdag den 4. juni 2015

Parkvængets blogindlæg

Torsdag d.4/6 2015







Vores kliniske undervisningssted på modul 12 har været Parkvænget, som er et socialpsykiatrisk botilbud i Glostrup Kommune.

Beskrivelse af jeres triggerpunkt: Større deltagelse i hverdagslivet – alt eller intet.
Vores triggerpunkt er opstået på baggrund af observationer og interviews, både med personale og beboere. Vi mener, at det vil gavne beboerne hvis de er mere aktive i deres hverdag. Med ’alt eller intet’ mener vi, at man som beboer godt delvist kan deltage i en aktivitet. Ved morgen-ADL har vi observeret at personalet ofte gør det hele for beboeren, men her kan beboeren godt inddrages, så beboeren udfører delhandlinger i aktiviteten, sådan at der opstår et samarbejde mellem personale og beboer.
Hvem deltog i formidlingen? Til vores formidling deltog 7 fra personalet samt teamlederen fra enheden (2 ergoterapeuter, 1 social rådgiver, 2 pædagoger, 2 SOSA.)
Beskrivelse af formålet med anvendelse af de innovative og iværksættende strategier i processen? Formålet med formidlingen var, at give personalet en forståelse for at man som beboer vil have gavn af, at deltage i hverdagens aktiviteter.

Hvilke samfundsmæssige krav tager jeres triggerpunkt højde for, ifht dokumentation og kvalitetsudvikling af den ergoterapeutiske praksis? Vores triggerpunkt tager højde for at Parkvænget kan kvalitetssikre de samfundsmæssige krav de er underlagt såsom; Servicelovens §108.

§ 108: “Kommunalbestyrelsen skal tilbyde ophold i boformer, der er egnet til længerevarende ophold, til personer, som på grund af betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har behov for omfattende hjælp til almindelige, daglige funktioner eller pleje, omsorg, eller behandling, og som ikke kan få dækket disse behov på anden vis.”  

Parkvænget er underlagt Lov om socialtilsyn i Region Hovedstaden og skal derfor godkendes som institution ud fra en kvalitetsmodel bestående af følgende 7 temaer:
1. Uddannelse og beskæftigelse
2. Selvstændighed og relationer
3. Målgrupper, metoder og resultater
4. Organisation og ledelse
5. Kompetencer
6. Økonomi
7. Fysiske rammer

Vores triggerpunkt knytter sig særligt til tema 2, ift. at beboerne i så høj grad som muligt indgår i sociale relationer og lever et selvstændigt liv i overensstemmelse med egne ønsker og behov.

Derudover kan datatilsynet komme på uventet besøg og følge op på om de overholder persondata loven, som er lov om behandling af personoplysninger.



Beskrivelse af hvordan ledelsesfunktionen forholder sig i relation til udviklingen på stedet? Vi overværede et personalemøde, hvor en udviklingskonsulent holdt en workshop, hvor formålet var at tydeliggøre Parkvængets værdier og hvordan disse kunne blive en del af hverdagen på Parkvænget.

Da socialetilsyn havde meldt hvornår de ville komme, blev personalet opfordret af ledelsen til at få styr på de ting som ikke levede op til kravene. Her var der tale om at der var for meget medicin i beboeres medicinskabe og handleplaner der ikke var færdige.

Hvilke innovative metoder brugte I, under formidlingen? Vi gjorde brug af de 6 mikrofaser, som er et basisdesign for udvikling af løsninger. Inden formidlingen havde vi forberedt os ved at sætte konteksten, som er den første fase. Vi havde bl.a. gjort os klart hvad formålet med mødet var, samt hvordan det skulle forløbe og hvad der skulle kunne lade sig gøre efter mødet, som ikke kunne lade sig gøre inden. Da vi havde præsenteret arbejdsredskabet aktivitetsanalyse, herunder delhandlinger og gradueringer, og givet eksempler, skulle grupperne i gang med gruppearbejde. Her skulle de udvælge en aktivitet og opliste dens delhandlinger og graduering, for derefter at fremlægge deres resultat for os og de andre grupper. Efterfølgende var der opsamling, som handlede om hvordan brugen af graduering, kunne implementeres i hverdagen. Dette hører under fase 2; udforsk problem og løsninger. Personalet kom med 2 idéer:

  1. Snakke om det når de har praksis refleksion
  2. Dokumentere det i EKJ, i stedet for bare at skrive ‘X har været i bad i dag’, så skal der skrives hvordan der blev gradueret og hvor meget beboeren var aktiv.

Næste fase er tredje fase hvor de forskellige løsninger skal vurderes. Denne fase, samt de resterende faser, nåede vi ikke pga. manglende tid, da vi kom senere i gang end planlagt.








Formidlingen fandt sted i deres café i kælderen.








Beskrivelse af hvordan formidlingen skabte læring for jer, som ergoterapeutstuderende? Vi er blevet bevidste om at forberedelse er en vigtig del af dét at formidle. Vi var godt forberedte og det resulterede i at formidlingen blev en positiv oplevelse både for os og for personalet. Det vi også erfarede var at tiden hurtig kan løbe fra en, trods stram tidstagning. Der var en der kom 5 min. for sent, hvilket resulterede i at vi ikke nåede det sidste. 




Hvad var jeres forslag til det videre arbejde med triggerpunktet? I det vores formidling/workshop tog afsæt i de seks mikrofaser fra “fair proces” lagde vi op til at personalet selv skulle komme med løsningsforslag til hvordan gradueringer skulle implementeres i hverdagen. Men da tiden løb fra os, nåede vi ikke helt i mål sammen med dem. Derfor har vi, på opfordring fra personalet, videresendt vores materiale til dem, i håb om at de vil tage det op til næste personalemøde.

Hvordan oplevede I, at praksis tog i mod jeres ide? Vi oplevede at Parkvængets personale tog godt imod vores workshop, og at de var engagerede i at deltage og nysgerrige på hvad vi havde at komme med.
Vores opfattelse er efterfølgende, at workshoppen satte nogle tanker i gang hos personalet ift. at reflektere over hvordan de udfører deres arbejde, herunder om de evt. med fordel, kunne ændre deres tilgang til beboerne, så den enkelte beboer fremover vil deltage mere aktivt i hverdags aktiviteterne, såsom morgen-ADL.




Hvad var ny viden ifht. triggerpunktet?

  • Vores triggerpunkt ledte Parkvængets personale til at tænke nyt ift. hvordan beboernes  hverdagsaktiviteter blev varetaget..
  • Personalet blev overrasket over hvor omfattende/komplekse div. aktiviteter var.
  • Personalet lærte at der er mange delhandlinger i aktivitet og der er mange måder man kan graduere på.
  • De fik udvidet deres viden ift. hvor vigtigt det er at have betydningsfulde aktiviteter i hverdagen.













    Hilsen Kristine, Glenn og Frederikke fra Parkvænget










3 kommentarer:

  1. Gode overvejelser og spændende problemfelt :)
    Vi har dog et par spørgsmål, som vil være gavnligt for jer at overveje inden eksamen.

    I skriver at i brugte Fair Proces i formidlingen, men hvad med jeres gruppearbejde? -Hvilke roller har i haft, og hvilken proces har i været igennem?

    Vi undre os over hvordan ledelsen generelt forholder sig til kvalitetsudvikling?

    Cathrine, Naja og Julie

    SvarSlet
  2. Hvilke innovative og iværksættende strategier brugte i i processen? (brainstorm, idekæde el lign?) afsnittet virker meget overordnet, og mangler noget uddybning.

    Det virker meget implicit hvordan lederen forholder sig til udviklingen på stedet, det et svært at regne ud hvad i præcist mener med afsnittet?

    Der mangler noget forklaring på jeres triggerpunkt, hvad er baggrunden? hvem udtrykte behovet? ser medarbejderne relevansen?

    SvarSlet
  3. Hej Glenn, Kristine og Frederikke
    Fin blog- specielt starter I fint og taber måske pusten lidt i løbet af den. Dermed er jeg på linje med feedback fra træningscenteret - også jeg mangler noget om begrundelse eller måske snare refleksioner over de metoder innovative metoder under formidling. desuden er jeg også interesseret i ledelse -hvad skal ledelse hvis jeres ideer skal udvikles på stedet .Starten på bloggen er rigtigt god- I får sat dagsordnen, hvad er trigger punktet og hvorfor er det vigtigt og hvad vil I gerne bidrage til. Det er klart og godt at have styr på - både for jer der er og har været i processen og os der læser bloggen. Jeg synes det er meget interessant med det tilsyn der kommer på besøg - det var jeg ikke klar over foregik. Er det mon den sammen salg som dem vi har hørt om på institutioner for børn? Jeg er meget nysgerrig på det med graduering- det var vel jeres hovedpointe. Nåede I at arbejde med det og hvordan gjorde I eller havde I tænkt at gøre det? Vi ses på fredag så er der mulighed for at tale videre
    Anne

    SvarSlet